Tekst (smal)

Samenwerking NS, ProRail en Amsterdam

De toename in het gebruik van de fiets en de sterke behoefte aan duurzame mobiliteit oplossingen brengen voor de gemeente Amsterdam, Vervoerregio, ProRail en NS Fiets grote uitdagingen met zich mee rond de Amsterdamse stations met betrekking tot de voorzieningen voor de fietser. De moeizame (en vaak trage) aanpak per project en stationslocatie is in 2014-2015 omgezet in een samenwerkingsovereenkomst gericht op een passende oplossing voor alle tien stations locaties.

De samenwerking behelst een gezamenlijke gecoördineerde aanpak voor de planvorming, de bouw, de Exploitatie, de Handhaving, het Beheer en het Onderhoud (EHBO) als wel de organisatie en financiering hiervoor benodigd. Er zijn twee pilots aangewezen (Amstel en Mahlerplein) om met name het EHBO-aspect nader te beproeven met het gezamenlijk gekozen eerste 24 uur gratis-regime.
In 2016-2017 is er een grote kwaliteitsslag geweest in de personele bezetting in de stallingen. NS Fiets heeft meerdere stallingen in eigen beheer gekregen, dit zorgt er ook voor dat een meer flexibelere inzet van personeel mogelijk is. Er wordt naar gestreefd om zoveel mogelijk mensen met afstand tot de arbeidsmarkt in te zetten.

Resultaten samenwerking
De samenwerking is na 2 jaar geëvalueerd. De afgelopen jaren is hard gewerkt aan een betere samenwerking tussen de partijen en dat werpt zijn vruchten af. Over het algemeen wordt de samenwerking als goed ervaren; relaties zijn goed en men staat open voor elkaars argumenten. De samenwerkingsovereenkomst heeft geholpen om focus aan te brengen, waardoor discussies op vaste plekken gevoerd worden en minder of niet herhaald worden. Het instellen van een overleg op de werkvloer en een Regie- en adviesteam als escalatie niveau heeft daaraan bij gedragen. De kwaliteitsslag voor de Vervoerregio is aanleiding geweest om een beleidsregel “exploitatie stationsstallingen” op te stellen op basis waarvan de Vervoerregio, Amsterdam en NS gezamenlijk deze taak op zich genomen hebben.

Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,

Op onze website plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken, het gebruik te kunnen meten en onze website te kunnen verbeteren. Uit deze cookies zijn geen persoonlijke gegevens te herleiden, ze zijn volledig geanonimiseerd.

Wij bieden u de mogelijkheid om onze artikelen via de website te plaatsen op social media. Wanneer u hiervoor kiest, wordt u doorgeleid naar een andere partij. Op social media kunnen er andere instellingen en voorwaarden gelden. Stelt u zich hiervan op de hoogte.

Door op ‘Akkoord’ te klikken of deze website te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van functionele en analytische cookies.

Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,

Op onze website plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken, het gebruik te kunnen meten en onze website te kunnen verbeteren. Uit deze cookies zijn geen persoonlijke gegevens te herleiden, ze zijn volledig geanonimiseerd.

Wij bieden u de mogelijkheid om onze artikelen via de website te plaatsen op social media. Wanneer u hiervoor kiest, wordt u doorgeleid naar een andere partij. Op social media kunnen er andere instellingen en voorwaarden gelden. Stelt u zich hiervan op de hoogte.

Door op ‘Akkoord’ te klikken of deze website te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van functionele en analytische cookies.