De samenwerking behelst een gezamenlijke gecoördineerde aanpak voor de planvorming, de bouw, de Exploitatie, de Handhaving, het Beheer en het Onderhoud (EHBO) als wel de organisatie en financiering hiervoor benodigd. Er zijn twee pilots aangewezen (Amstel en Mahlerplein) om met name het EHBO-aspect nader te beproeven met het gezamenlijk gekozen eerste 24 uur gratis-regime.
In 2016-2017 is er een grote kwaliteitsslag geweest in de personele bezetting in de stallingen. NS Fiets heeft meerdere stallingen in eigen beheer gekregen, dit zorgt er ook voor dat een meer flexibelere inzet van personeel mogelijk is. Er wordt naar gestreefd om zoveel mogelijk mensen met afstand tot de arbeidsmarkt in te zetten.
Resultaten samenwerking
De samenwerking is na 2 jaar geëvalueerd. De afgelopen jaren is hard gewerkt aan een betere samenwerking tussen de partijen en dat werpt zijn vruchten af. Over het algemeen wordt de samenwerking als goed ervaren; relaties zijn goed en men staat open voor elkaars argumenten. De samenwerkingsovereenkomst heeft geholpen om focus aan te brengen, waardoor discussies op vaste plekken gevoerd worden en minder of niet herhaald worden. Het instellen van een overleg op de werkvloer en een Regie- en adviesteam als escalatie niveau heeft daaraan bij gedragen. De kwaliteitsslag voor de Vervoerregio is aanleiding geweest om een beleidsregel “exploitatie stationsstallingen” op te stellen op basis waarvan de Vervoerregio, Amsterdam en NS gezamenlijk deze taak op zich genomen hebben.