Tekst (smal)

CAF fabrikant nieuwe M7 metro’s voor Amsterdam

GVB heeft na een aanbesteding CAF (Construcciones y Auxiliair de Ferrocarriles, Spanje) aangewezen als voorkeursaanbieder voor de levering van een serie nieuwe metro’s voor Amsterdam. Het gaat om 30 metro’s, met daarbij een optie tot 30 stuks extra. Bedoeling is dat de eerste voertuigen uit deze nieuwe ‘M7’-serie in de zomer van 2021 druppelsgewijs instromen op de Oost- en Ringlijn en de eerste reizigers vervoeren.

Voornemen tot gunning

GVB koopt deze nieuwe M7 metro’s met subsidie van de Vervoerregio Amsterdam en in samenwerking met de gemeente Amsterdam. Om te komen tot de selectie van CAF heeft GVB een aanbestedingstraject doorlopen. Met deze bekendmaking tot het voornemen tot gunning aan CAF loopt tegelijkertijd de zogeheten ‘rechtsbeschermingstermijn’. Pas na deze periode kan GVB overgaan tot het definitief gunnen van het contract.

Moderniseren

'CAF heeft het beste bod uitgebracht. Hun voorstel heeft op prijs en kwaliteit geleid tot dit resultaat', aldus Alexandra van Huffelen, algemeen directeur GVB. 'GVB wil meegroeien met de stad en met onze reizigers. We willen onze reizigers snel, veilig en comfortabel vervoeren, en ons materieel laten aansluiten bij hun behoeften. CAF heeft eerder de metroseries S3 en M4 geleverd op het Amsterdamse metronet. We verwachten onze reizigers vanaf de zomer van 2021 - wanneer we gaan rijden met de eerste M7 voertuigen - een uitstekende nieuwe metro te kunnen bieden. Eentje die aansluit bij de laatste normen en inzichten op het gebied van sociale veiligheid, toegankelijkheid, fysieke veiligheid en duurzaamheid. Tegelijkertijd moderniseren we hiermee onze bestaande vloot en kunnen we tegen die tijd afscheid nemen van ouder metromaterieel dat aan het einde van zijn levensduur is.'

Vervanging

De nieuwe M7 metro’s vervangen straks het oudere metromaterieel. De metroseries S2 en S3/M4 zijn respectievelijk in 2024 en 2027 aan vervanging toe. Daarnaast moeten de nieuwe metro’s de groei op het Amsterdamse metronet opvangen. Daarom is een optiepakket uitgevraagd voor 30 extra metrovoertuigen.

Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,

Op onze website plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken, het gebruik te kunnen meten en onze website te kunnen verbeteren. Uit deze cookies zijn geen persoonlijke gegevens te herleiden, ze zijn volledig geanonimiseerd.

Wij bieden u de mogelijkheid om onze artikelen via de website te plaatsen op social media. Wanneer u hiervoor kiest, wordt u doorgeleid naar een andere partij. Op social media kunnen er andere instellingen en voorwaarden gelden. Stelt u zich hiervan op de hoogte.

Door op ‘Akkoord’ te klikken of deze website te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van functionele en analytische cookies.

Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,

Op onze website plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken, het gebruik te kunnen meten en onze website te kunnen verbeteren. Uit deze cookies zijn geen persoonlijke gegevens te herleiden, ze zijn volledig geanonimiseerd.

Wij bieden u de mogelijkheid om onze artikelen via de website te plaatsen op social media. Wanneer u hiervoor kiest, wordt u doorgeleid naar een andere partij. Op social media kunnen er andere instellingen en voorwaarden gelden. Stelt u zich hiervan op de hoogte.

Door op ‘Akkoord’ te klikken of deze website te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van functionele en analytische cookies.