Het dashboard bevat verschillende typen data, zoals gebruikersaantallen (instappers), afgelegde reizigerskilometers, punctualiteit en klanttevredenheid. De data zijn onder andere te filteren op periode, lijn en concessie. Het dashboard maakt het mogelijk door OV-data uit de regio te ‘scrollen’. Hiermee kun je informatie krijgen over de prestaties van het openbaar vervoer in de vervoerregio, zoals hoeveel mensen gebruikmaken van een specifieke lijn en de punctualiteit van lijnen. Het OV-dashboard is niet alleen een handige tool voor beleidsmakers, maar het bevat ook interessante informatie voor andere geïnteresseerden.
Het dashboard bevat data van verschillende bronnen, waaronder OV-chipkaartdata van de regionale OV-aanbieders (GVB, Connexxion en EBS), de OV-Klantenbarometer en punctualiteit via de Nationale Data Openbaar Vervoer (NDOV). Het dashboard is makkelijk aan te vullen met andere soorten data. Het dashboard heeft een geografische laag waarop allerlei data geplot kunnen worden. Andere data zijn dan ook makkelijk toe te voegen aan het dashboard. Alle data uit het dashboard zijn geanonimiseerd en bevatten geen persoonsgegevens. Daarbij wordt in het dashboard een minimum van vijftig waarnemingen per uurblok aangehouden, waardoor het onmogelijk is de reisbeweging tot persoonsniveau te herleiden. De gegevens uit het dashboard leveren dan ook geen informatie over individuen, alleen over stromen en trends. Het OV-dashboard is uniek in deze regio. Met het dashboard wordt het het OV in de vervoerregio voor iedereen transparanter.