Tekst (smal)

Oplossing voor ‘nieuwe’ Nieuwe Bennebroekerweg verder uitgewerkt

De komst van een ‘nieuwe’ Nieuwe Bennebroekerweg is een stap dichterbij. Het college van de gemeente Haarlemmermeer heeft de verdere uitwerking van het voorkeursalternatief voor de aanpak van de weg goedgekeurd. De komende periode werkt het projectteam het voorkeursalternatief verder uit. Daarna volgt het definitieve voorkeursalternatief.

De Vervoerregio Amsterdam werkt samen met de gemeente Haarlemmermeer en de provincie Noord-Holland aan de infrastructuur rondom grote woningbouwontwikkelingen in Hoofddorp en Nieuw-Vennep. Daarnaast stijgt in de toekomst het aantal banen in het gebied. Met de komst van de nieuwe woningen en banen wordt een sterke toename in het woon-werkverkeer verwacht. Om het gebied en de regio bereikbaar en vitaal te houden, moet de Nieuwe Bennebroekerweg worden aangepakt. Daarbij kijkt het projectteam naar de doorstroming van het autoverkeer, openbaar vervoer, fiets en de totale verkeersveiligheid in het gebied.

Afbeelding: Wethouder en bestuurslid van de Vervoerregio Amsterdam Marja Ruigrok en gedeputeerde Jeroen Olthof op Calatravabrug Citer. Daaronder de Nieuwe Bennebroekerweg. BEELD JUR ENGELCHOR

Marja Ruigrok, bestuurslid van de Vervoerregio Amsterdam: “De Vervoerregio Amsterdam denkt graag in een vroeg stadium mee, over hoe we onze regio ook in de toekomst bereikbaar houden. Daarbij pleiten we continue voor een integrale aanpak van grote opgaven, zoals dat bij de Nieuwe Bennebroekerweg het geval is. Een goed voorbeeld van een project waar infrastructuur en woningbouw nauw met elkaar verbonden zijn. Om uiteindelijk te zorgen voor een bereikbare en vitale regio.”

Zo ziet het voorkeursalternatief er nu uit

Het voorkeursalternatief bestaat uit de aanleg van een nieuwe weg van twee keer twee rijstroken tussen de Nelson Mandeladreef en de spoorviaducten. De Bennebroekerweg blijft bestaan voor bestemmings- en landbouwverkeer. De Nieuwe Bennebroekerweg wordt verbreed naar twee keer twee rijstroken tussen het spoorviaduct en de kruising Deltaweg. Waarbij de rotondes worden vervangen door kruispunten met verkeerslichten. Ook komt er een nog te bepalen nieuw tracé met twee keer één rijstrook tussen de kruising Deltaweg en de N205 Driemerenweg. Binnen dit alternatief bestaat de mogelijkheid om een bus mee te laten rijden of eventueel later nog een vrijliggende busbaan aan te leggen. Tenslotte komen er verbeteringen aan het fietsnetwerk langs en over het tracé, zoals de fietsbrug bij de Deltaweg richting PARK21.

Voorkeursalternatief tot zover BEELD: ARCADIS

Projectteam werkt voorkeursalternatief verder uit

De voorbereiding van de aanpak van de Nieuwe Bennebroekerweg doorloopt een aantal fases. Het projectteam werkt de komende periode, in de zogenoemde planstudiefase, het voorkeursalternatief verder uit op detail niveau. Uitgangspunt voor de detaillering is het verdichtingsplan rondom station Hoofddorp en de kansen die er zijn om voor duurzame oplossingen te kiezen. Ook wordt de juridisch ruimtelijke procedure (aanpassen Omgevingsplan) en de m.e.r.-procedure gestart. Na de afronding van de planstudiefase volgt de definitieve besluitvorming van het voorkeursalternatief en worden afspraken gemaakt over de financiering. Daarna volgt de planuitwerkingsfase. Dan wordt er daadwerkelijk gestart met bouwen. Op basis van de nu beschikbare gegevens wordt verwacht dat de weg in 2029 in gebruik kan worden genomen.

Omgeving nauw betrokken

De afgelopen periode zijn alle mogelijke varianten in beeld gebracht en besproken met bewoners, de klankbordgroep en andere belangrijke stakeholders. Op basis van deze gesprekken zijn de vier meest kansrijke varianten uitgewerkt en beoordeeld. Daaruit bleek dat het mogelijk was om een voorkeursalternatief samen te stellen waarin per deelgebied de beste variant kon worden gekozen. Nieuwe Bennebroekerweg is een complex project en daarom opgesplitst in meerdere deelgebieden om tot een oplossing te komen. Het voorkeursalternatief dat nu voorligt, is dan ook een combinatie van de vier varianten.

Vervolg besluitvorming

De stuurgroep, bestaande uit de gemeente Haarlemmermeer, de provincie Noord-Holland en de Vervoerregio Amsterdam, staat positief tegenover het huidige voorkeursalternatief. De provincie Noord-Holland en de Vervoerregio Amsterdam moeten het voorkeursalternatief nog wel formeel vaststellen. Op 10 februari besluit de raad van Haarlemmermeer over het voorstel.

Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,

Op onze website plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken, het gebruik te kunnen meten en onze website te kunnen verbeteren. Uit deze cookies zijn geen persoonlijke gegevens te herleiden, ze zijn volledig geanonimiseerd.

Wij bieden u de mogelijkheid om onze artikelen via de website te plaatsen op social media. Wanneer u hiervoor kiest, wordt u doorgeleid naar een andere partij. Op social media kunnen er andere instellingen en voorwaarden gelden. Stelt u zich hiervan op de hoogte.

Door op ‘Akkoord’ te klikken of deze website te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van functionele en analytische cookies.

Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,

Op onze website plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken, het gebruik te kunnen meten en onze website te kunnen verbeteren. Uit deze cookies zijn geen persoonlijke gegevens te herleiden, ze zijn volledig geanonimiseerd.

Wij bieden u de mogelijkheid om onze artikelen via de website te plaatsen op social media. Wanneer u hiervoor kiest, wordt u doorgeleid naar een andere partij. Op social media kunnen er andere instellingen en voorwaarden gelden. Stelt u zich hiervan op de hoogte.

Door op ‘Akkoord’ te klikken of deze website te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van functionele en analytische cookies.