Banner met afbeeldingen
  • Banner OV investeringsgenda
Tekst (1 kolom, smal)

Investeringsagenda OV

Vervoerregio Amsterdam investeert in het regionaal openbaar vervoer op basis van de investeringsagenda OV. De huidige investeringsagenda loopt van 2014 tot 2025.
De Investeringsagenda OV noemt een flinke reeks van OV-trajecten die de Vervoerregio Amsterdam wil verbeteren. De Vervoerregio sluit hiermee aan op de ruimtelijke ontwikkelingen die de komende tien jaar in de regio zijn voorzien. De trajecten worden samen met de partners verder uitgewerkt.


Tekst (2 kolommen)

Aanleiding voor de investeringen

Er zijn vier aanleidingen om de komende tien jaar te investeren in het regionale OV:

  • Het gereed komen van nieuwe infrastructuur zoals de Noord/Zuidlijn en Zuidasdok
  • De wens om de toeloop naar de Amsterdam beter te verdelen over de verschillende OV-knooppunten
  • De groei van stad en regio
  • De bezuinigingen op overheidsbudgetten

Groei

Bij het vaststellen van de investeringsagenda in 2013 reisden er al meer dan 130.000 mensen dagelijks met het OV van en naar Amsterdam. Dat is 43% van het totaal aantal dagelijkse verplaatsingen in de regio. Naar verwachting blijft de regio groeien en daarmee groeit ook het aantal verplaatsingen. Als deze groei niet deels door het OV kan worden opgevangen, leidt dat tot problemen op het regionale en lokale wegennet: meer files en hogere parkeerdruk. Investeren in het OV is dus ook van belang om de doorstroming voor de auto te verbeteren.

Motto: ‘Meer voor minder’

Door (Rijks) bezuinigingen op het openbaar vervoer  is er minder geld beschikbaar. Dit is een van de redenen waarom de Vervoerregio gekozen heeft voor trajecten die haalbaar zijn en het hoogste rendement opleveren.

Het motto van de Investeringsagenda OV is dan ook: ‘Middels gerichte investeringen meer reizigers met een betere kwaliteit vervoeren, tegen minder kosten’, kortweg: ‘Meer voor Minder’.

Situatie in 2025

In 2025 is het huidige OV-netwerk verder ontwikkeld tot een grofmazig netwerk van trajecten in stad en streek.

  • Plusnet: grofmazig HOV-net in Amsterdam
  • R-Net: grofmazig HOV-net buiten Amsterdam
  • Comfortnet: fijnmazig OV-net dat de haarvaten van stad en regio bedient, en de woon- en werkgebieden ontsluit

Doel is: kortere reistijd en grotere betrouwbaarheid van het OV.

Investering

De OV-verbeteringen vergen een investering van 590 miljoen euro. Dit bedrag komt bovenop autonome investeringen in het OV en in projecten zoals de OV-terminal op de Zuidas, de Amstelveenlijn, OV-knoop Schiphol/ Noord en diverse kleinere OV-maatregelen (samen 580 miljoen euro).

De maatregelen zijn verdeeld in de volgende typen:

  • Kleinere infrastructurele maatregelen
  • Nieuwe tram- en busbanen
  • Versnellen van kruispunten en wissels
  • Knooppunten versterken
  • Versnellen van het halteringsproces
  • Langer trammaterieel op een aantal trajecten inzetten

De Investeringsagenda OV is op 10 december 2013 door de Regioraad vastgesteld. In 2015 is gestart met het aanpakken van de trajecten. Tien nieuwe trajecten werden in 2017 op haalbaarheid onderzocht. De verschillende maatregelen worden tot en met 2023 door de hele stad en in de regio uitgevoerd.
In de rapportages voor de tweede tranche stad (Amsterdam) en het nieuwe subprogramma metro staan projecten opgenomen in de initiatieffase. Er staat beschreven hoe de projectideeën tot stand zijn gekomen en wat de projecten inhouden. Besluitvorming over de rapportages vindt naar verwachting plaats in december 2018 door de Regioraad.

Kijk voor meer informatie over de projectend die door de gemeente Amsterdam worden uitgewerkt op de pagina's van de gemeente Amsterdam.


Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,

Op onze website plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken, het gebruik te kunnen meten en onze website te kunnen verbeteren. Uit deze cookies zijn geen persoonlijke gegevens te herleiden, ze zijn volledig geanonimiseerd.

Wij bieden u de mogelijkheid om onze artikelen via de website te plaatsen op social media. Wanneer u hiervoor kiest, wordt u doorgeleid naar een andere partij. Op social media kunnen er andere instellingen en voorwaarden gelden. Stelt u zich hiervan op de hoogte.

Door op ‘Akkoord’ te klikken of deze website te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van functionele en analytische cookies.

Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,

Op onze website plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken, het gebruik te kunnen meten en onze website te kunnen verbeteren. Uit deze cookies zijn geen persoonlijke gegevens te herleiden, ze zijn volledig geanonimiseerd.

Wij bieden u de mogelijkheid om onze artikelen via de website te plaatsen op social media. Wanneer u hiervoor kiest, wordt u doorgeleid naar een andere partij. Op social media kunnen er andere instellingen en voorwaarden gelden. Stelt u zich hiervan op de hoogte.

Door op ‘Akkoord’ te klikken of deze website te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van functionele en analytische cookies.