De Vervoerregio Amsterdam en de provincie Noord-Holland gaan de Cruquiusburg in Heemstede over de N201 vervangen door een energie neutrale brug. Deze nieuwe brug wordt helemaal circulair gebouwd. Naast het vervangen en verbreden van de brug, komt er een extra fietspad bij en een fietsverbinding onder de brug om de veiligheid van fietsers te verbeteren. De start van (circulaire) bouw van de Cruquiusbrug begint in 2021 en gaat ongeveer twee jaar duren.
Wethouder Haarlemmermeer en bestuurder Marja Ruigrok tekende de samenwerkingsovereenkomst van het project namens de Vervoerregio.
De noordelijke brug van de Cruquiusbruggen wordt vervangen en verbreed zodat er een tweerichtingenfietspad ingepast kan worden. Het brugdek wordt voorbereid op een vrije busbaan maar is in de huidige verkeerssituatie (nog) niet nodig. Om de veiligheid van de fietsers te verbeteren wordt een ongelijkvloerse verbinding onder de brug door gebouwd. Fietsers hoeven dan geen gebruik meer te maken van de oversteek met verkeerslichten.
Buslijn 340 tussen Haarlem en Hoofddorp maakt gebruik van de Cruquiusbruggen en is een belangrijke verbinding voor scholieren tussen Hoofddorp en Heemstede. Door de aanpassingen aan de brug verbetert de doorstroming van deze belangrijke busverbinding.
De provincie Noord-Holland en de Vervoerregio willen de vervanging van de Cruquiusbrug benutten om ervaring op te doen met circulair bouwen. De kennis en ervaring kan in de toekomst verder worden toegepast op andere infrastructurele projecten.