Tekst (smal)

Stikstofproblematiek raakt aanpak Guisweg

ZAANDIJK – De strenge stikstofregels raken het verkeersproject Guisweg. Uit onderzoek van de samenwerkingspartners blijkt dat de twee oplossingen voor het verbeteren van de veiligheid en doorstroming van kruispunt Guisweg tot een te hoge stikstofbelasting leiden bij omliggende natuurgebieden zoals Polder Westzaan. De Vervoerregio onderzoekt nu met de samenwerkingspartners gemeente Zaanstad, ProRail, provincie Noord-Holland en Rijkswaterstaat mogelijke oplossingen om de stikstofbelasting te beperken of te compenseren.

 

Alle mogelijke maatregelen worden onderzocht

De komende tijd worden alle maatregelen om de stikstofbelasting terug te brengen onderzocht. Zo wordt bekeken of andere stikstofbronnen in het gebied kunnen worden weggenomen, of dat schade aan de natuur kan worden gecompenseerd. Het onderzoek naar het stikstofprobleem is een ingewikkelde puzzel. Deze onderzoeksfase van het project zal dan ook langer duren dan voorzien. 

 

Extra stikstofbelasting bij gevoelige natuurgebieden

Het project Guisweg ligt direct aan stikstofgevoelige natuurgebieden waardoor de stikstofbelasting door veranderende verkeersstromen relatief hoog is. Het gebied heeft nu al een te hoge stikstofbelasting en volgens de wet mogen de natuurgebieden er door het project niet op achteruit gaan. Vooruitlopend op de definitieve milieueffectonderzoeken zijn daarom al eerste onderzoeken gedaan naar stikstofbelasting van de twee oplossingen. Daarin laten recente berekeningen zien dat de oplossingen extra stikstofbelasting veroorzaken in de omgeving van het project Guisweg.

 

Verkeersveiligheid bij de spoorwegovergang Guisweg moet beter

Het belangrijkste doel van het project Guisweg is het verbeteren van de verkeersveiligheid en doorstroming bij het drukke kruispunt van de Guisweg met het spoor en de Provincialeweg. Er komt een nieuwe verbindingsweg parallel aan de A8, om het spoor met de auto ongelijkvloers te kunnen kruisen. Ook komt er in plaats van de huidige spoorwegovergang een fietstunnel in het gebied. Deze komt bij de Guisweg of bij het station Zaandijk Zaanse Schans. Fietsers hoeven dan ook niet meer het drukke kruispunt te passeren. Het projectteam streeft naar de start van de bouw in 2024. Maar net als bij veel andere grote infrastructuurprojecten, is de planning door het stikstofdossier onzekerder geworden.

 

Meer informatie en rapporten zijn terug te lezen op guisweg.zaanstad.nl.

Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,

Op onze website plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken, het gebruik te kunnen meten en onze website te kunnen verbeteren. Uit deze cookies zijn geen persoonlijke gegevens te herleiden, ze zijn volledig geanonimiseerd.

Wij bieden u de mogelijkheid om onze artikelen via de website te plaatsen op social media. Wanneer u hiervoor kiest, wordt u doorgeleid naar een andere partij. Op social media kunnen er andere instellingen en voorwaarden gelden. Stelt u zich hiervan op de hoogte.

Door op ‘Akkoord’ te klikken of deze website te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van functionele en analytische cookies.

Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,

Op onze website plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken, het gebruik te kunnen meten en onze website te kunnen verbeteren. Uit deze cookies zijn geen persoonlijke gegevens te herleiden, ze zijn volledig geanonimiseerd.

Wij bieden u de mogelijkheid om onze artikelen via de website te plaatsen op social media. Wanneer u hiervoor kiest, wordt u doorgeleid naar een andere partij. Op social media kunnen er andere instellingen en voorwaarden gelden. Stelt u zich hiervan op de hoogte.

Door op ‘Akkoord’ te klikken of deze website te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van functionele en analytische cookies.