Tekst (smal)

Nieuwe fiets- en wandelbrug verbindt Zaanstad en Amsterdam

In het najaar van 2021 hebben de gemeenteraden van Amsterdam en Zaanstad akkoord gegeven op de komst van een nieuwe fiets- en wandelbrug over Zijkanaal H en de daaraan verbonden route door de Noorder IJplas. Op 10 maart ondertekenden wethouders De Vries (Verkeer en Vervoer) en Slegers (Bereikbaarheid en Mobiliteit), tevens vicevoorzitter van de Vervoerregio Amsterdam, hiervoor een samenwerkingsovereenkomst. Het project is mede mogelijk dankzij cofinanciering van de Vervoerregio Amsterdam voor de brug en het fietspad.

Zaanstad en Amsterdam willen een betere verbinding tussen beide groeiende steden. De fiets- en wandelroute is bedoeld voor woon-werk verkeer en voor mensen die willen genieten van het uitzicht over het water en het groen in en rond de Noorder IJplas.


Wethouder Egbert de Vries (Verkeer en Vervoer): “De komst van deze brug is een ontzettend mooie stap. Het is een belangrijke fiets- en wandelverbinding tussen de stad Amsterdam en de regio. De bereikbaarheid neemt voor beide kanten toe en het stimuleert mensen om vaker de fiets te pakken.”

Vicevoorzitter van de Vervoerregio Amsterdam en wethouder Gerard Slegers (Bereikbaarheid, Mobiliteit en Parkeren): “Deze brug brengt onze twee steden symbolisch en letterlijk dichter bij elkaar. Het is een belangrijke en zeer gewenste aanwinst voor zowel fietsers als voetgangers. Het dagelijks woon-werkverkeer wordt een stuk makkelijker, en het biedt ook uitgelezen kansen voor recreatie. Ook voor de ontwikkeling van de Achtersluispolder is dit een mijlpaal”.

Brug symbolische verbinding

De fiets- en wandelroute loopt van het einde van de Toetsenbordweg in Amsterdam, langs het Noordzeekanaal, door het Noorder IJplasgebied, over het Zijkanaal H, naar de Sluispolderweg in Zaandam. De brug over het Zijkanaal H vormt een symbolische verbinding tussen de Zaanse en Amsterdamse oever. De route vormt een belangrijke schakel in de beoogde Dam tot Dam fietsroute tussen Amsterdam en Zaandam, die zoveel mogelijk langs de oever van het Noordzeekanaal en de Zaan zal lopen.

De route onderdeel van toekomstig stadspark

De route loopt door de Noorder IJplas, een groen struingebied dat onderdeel is van de Amsterdamse hoofdgroenstructuur. Het Noorder IJplasgebied wordt in de toekomst ingericht als stadspark: een groen recreatiegebied tussen Zaandam, Oostzaan en Amsterdam. Het ontwerp van de fiets- en wandelroute is gebaseerd op een parkachtige omgeving, waar je als voetganger en fietser goed van a naar b kunt, maar in dit geval ook kunt genieten van het weidse groene landschap en het water van het Noordzeekanaal, de Zuidplas en het Zijkanaal H.

Verhoging biodiversiteit

Het streven is dat de aanleg van de route de biodiversiteit van het Noorder IJplasgebied verhoogt. Dit gebeurt door de route zo goed mogelijk landschappelijk in te passen, door meer soorten te planten, zoals noot- en fruitbomen en door het inzaaien van bloemrijke grasmengsels langs het fiets- en wandelpad. Ook legt Rijkswaterstaat in de Zuidplas een natuurvriendelijke oever aan van 600 meter voor meer diversiteit onder water.

Planning

De ondertekening op 10 maart is een belangrijke mijlpaal voor de realisatie van de brug en de route. In 2023 starten de voorbereidingen voor de aanleg. De uitvoering vindt plaats in 2024. In 2025 kunnen fietsers en  voetgangers gebruik maken van de route.

Bijdragen Vervoerregio Amsterdam en Regio Deal ZaanIJ

Dit project is een samenwerking tussen beide gemeenten en is mede mogelijk dankzij cofinanciering van de Vervoerregio Amsterdam voor de brug en het fietspad en van de Regio Deal ZaanIJ, met name voor een natuur-inclusieve route met recreatieve elementen, zoals uitzichtplekken en steigers. De Regio Deal ZaanIJ is een samenwerking tussen de gemeenten Zaanstad, Oostzaan, Amsterdam, provincie Noord-Holland en het Rijk, met als doel verbetering van de leefomgeving en het groen in dit gebied.

Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,

Op onze website plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken, het gebruik te kunnen meten en onze website te kunnen verbeteren. Uit deze cookies zijn geen persoonlijke gegevens te herleiden, ze zijn volledig geanonimiseerd.

Wij bieden u de mogelijkheid om onze artikelen via de website te plaatsen op social media. Wanneer u hiervoor kiest, wordt u doorgeleid naar een andere partij. Op social media kunnen er andere instellingen en voorwaarden gelden. Stelt u zich hiervan op de hoogte.

Door op ‘Akkoord’ te klikken of deze website te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van functionele en analytische cookies.

Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,

Op onze website plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken, het gebruik te kunnen meten en onze website te kunnen verbeteren. Uit deze cookies zijn geen persoonlijke gegevens te herleiden, ze zijn volledig geanonimiseerd.

Wij bieden u de mogelijkheid om onze artikelen via de website te plaatsen op social media. Wanneer u hiervoor kiest, wordt u doorgeleid naar een andere partij. Op social media kunnen er andere instellingen en voorwaarden gelden. Stelt u zich hiervan op de hoogte.

Door op ‘Akkoord’ te klikken of deze website te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van functionele en analytische cookies.