Tekst (smal)

Geen enkele partij heeft bezwaar ingediend tegen de gunning van de openbaar vervoer concessie Zaanstreek-Waterland aan EBS. Donderdag 4 augustus liep de bezwaartermijn van het gunningsbesluit van het Dagelijks Bestuur van de Vervoerregio af. Vervoerder EBS won eind juni de aanbestedingsprocedure en verzorgt vanaf december 2023 het openbaar vervoer in Zaanstreek en Waterland.

Vervoersbedrijf EBS is geen onbekende in de regio. Het bedrijf verzorgt nu al het openbaar vervoer in Waterland. Vanaf eind 2023 wordt het bedrijf de vervoerder in het samengevoegde concessiegebied Zaanstreek-Waterland.

Uitgebreid aanbod

EBS won de aanbesteding omdat het bedrijf een uitgebreid aanbod van openbaar vervoer biedt, dat op veel plaatsen en tijden uitstijgt boven de minimum eisen die de Vervoerregio had gesteld. Dat bovendien aansluit bij behoeften van diverse doelgroepen als forenzen, studenten, scholieren, ouderen, recreatieve reizigers en reizigers met een beperking.
Zo biedt EBS onder meer hoogfrequente R-net verbindingen naar Amsterdam en terug en snelle verbindingen naar werkgebieden in Zuidoost en bij Amsterdam Sloterdijk. Zo krijgt Marken op werkdagen in de spits een directe verbinding naar Amsterdam.

Verbindingen over de Zaan en stadsnet Purmerend

Maar ook het aanbod in diverse gemeenten wordt verbeterd. In Zaanstad worden specifieke verbindingen over de Zaan heen aangeboden, via de Julianabrug en Bernhardbrug. En wordt de halte Vincent van Goghweg bediend. Purmerend krijgt een ‘stadsnet’, met diverse binnenstedelijke verbindingen.

Uitstootvrij en innovatief

Ook wordt al het busvervoer uitstootvrij vanaf het begin van de concessie in december 2023. En worden diverse belangrijke innovaties doorgevoerd, zoals de introductie van nieuwe betaalmiddelen en de mogelijkheid voor andere aanbieders van (deel)vervoer om hun diensten via de platforms van EBS als website en app aan te bieden.

Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,

Op onze website plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken, het gebruik te kunnen meten en onze website te kunnen verbeteren. Uit deze cookies zijn geen persoonlijke gegevens te herleiden, ze zijn volledig geanonimiseerd.

Wij bieden u de mogelijkheid om onze artikelen via de website te plaatsen op social media. Wanneer u hiervoor kiest, wordt u doorgeleid naar een andere partij. Op social media kunnen er andere instellingen en voorwaarden gelden. Stelt u zich hiervan op de hoogte.

Door op ‘Akkoord’ te klikken of deze website te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van functionele en analytische cookies.

Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,

Op onze website plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken, het gebruik te kunnen meten en onze website te kunnen verbeteren. Uit deze cookies zijn geen persoonlijke gegevens te herleiden, ze zijn volledig geanonimiseerd.

Wij bieden u de mogelijkheid om onze artikelen via de website te plaatsen op social media. Wanneer u hiervoor kiest, wordt u doorgeleid naar een andere partij. Op social media kunnen er andere instellingen en voorwaarden gelden. Stelt u zich hiervan op de hoogte.

Door op ‘Akkoord’ te klikken of deze website te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van functionele en analytische cookies.