Tekst (smal)

Uitkomst onderzoek: snelbus beste oplossing voor vervoer tussen Zaandam en Amsterdam-Noord

Vervoerregio, Gemeente Zaanstad, gemeente Amsterdam en de provincie Noord-Holland zetten in op een elektrische snelbus op een aparte busbaan tussen Zaandam en Amsterdam-Noord. Dit zogenaamde Bus Rapid Transit (BRT)-systeem is de beste en snelste oplossing om de stroom extra reizigers vanaf 2028 op dit traject te vervoeren. De snelbus brengt inwoners snel en comfortabel vanaf Kogerveldwijk via de Thorbeckeweg, de Achtersluispolder in Zaandam via Haven-stad, de Noordelijke IJ-oever naar metrostation Noorderpark in Amsterdam-Noord.

Uit onderzoek komt naar voren dat het huidige openbaar vervoersnetwerk tussen Zaandam en Amsterdam-Noord de komende zes jaar toereikend is. Vanaf 2028 is de snelbus de beste optie. 
Voor de uitkomsten van het onderzoek zie de website Project HOV ZaanIJ .

Gerard Slegers, wethouder Mobiliteit gemeente Zaanstad en bestuurslid Vervoerregio: “De busbaan voor het BRT-systeem kan in relatief korte tijd in fasen aangelegd worden. Deze snelbus is de meest flexibele vervoersoptie die de reiziger snel en comfortabel van Zaandam naar Amsterdam-Noord brengt via de plekken waar wij de komende jaren veel woningen bouwen en arbeidsplaatsen toevoegen. Ook brengt de snelbus inwoners naar plekken om te recreëren in het groen, zoals de Noorder IJplas. De regio groeit hard en investeren is bereikbaarheid is van groot belang. De ontwikkeling van woonwijken moet in de pas blijven lopen met het aanbod van goed, snel en betrouwbaar openbaar vervoer.”

Snel en comfortabel

Een Bus Rapid Transit (BRT)-systeem is een relatief nieuw systeem in Nederland. BRT heeft de snelheid en de frequentie van een metro gecombineerd met de flexibiliteit en lagere kosten van een bus. Deze snelbus is comfortabel en toegankelijk door gelijkvloerse instap, in- en uitcheckmogelijkheden bij de halte en sluit aan op andere vervoersmiddelen. En snel, door gescheiden busbanen en voorrang bij kruisingen. BRT is schoon, stil en toekomstbestendig. 
                                                   Voorbeeld van een BRT  bus in Malmö

Woningbouw zorgt voor meer reizigers

Zaanstad, Amsterdam, de Vervoerregio en de provincie hebben onderzoek laten doen naar OV-oplossingen tussen Zaandam en Amsterdam-Noord. Langs de noordoever van het IJ wordt volop gebouwd en de komende jaren zal het aantal inwoners en arbeidsplaatsen flink groeien. Ook de bouw van Havenstad (Amsterdam) en de nieuwbouw rondom de Thorbeckeweg, in de Achtersluispolder en in Kogerveldwijk in Zaandam zorgt ervoor dat het aantal reizigers op dit traject toeneemt. De partners vinden het belangrijk dat hun inwoners ook in de toekomst prettig en snel kunnen reizen.

Planning

De betrokken partners gaan de optie van het BRT-systeem nader onderzoeken in de zogenaamde planstudiefase. De planstudiefase start in maart 2023 en duur naar verwachting twee jaar. In deze fase doen de partners nader onderzoek naar de inpassing, het tracé, de financiering en de fasering voor realisatie. 

Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,

Op onze website plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken, het gebruik te kunnen meten en onze website te kunnen verbeteren. Uit deze cookies zijn geen persoonlijke gegevens te herleiden, ze zijn volledig geanonimiseerd.

Wij bieden u de mogelijkheid om onze artikelen via de website te plaatsen op social media. Wanneer u hiervoor kiest, wordt u doorgeleid naar een andere partij. Op social media kunnen er andere instellingen en voorwaarden gelden. Stelt u zich hiervan op de hoogte.

Door op ‘Akkoord’ te klikken of deze website te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van functionele en analytische cookies.

Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,

Op onze website plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken, het gebruik te kunnen meten en onze website te kunnen verbeteren. Uit deze cookies zijn geen persoonlijke gegevens te herleiden, ze zijn volledig geanonimiseerd.

Wij bieden u de mogelijkheid om onze artikelen via de website te plaatsen op social media. Wanneer u hiervoor kiest, wordt u doorgeleid naar een andere partij. Op social media kunnen er andere instellingen en voorwaarden gelden. Stelt u zich hiervan op de hoogte.

Door op ‘Akkoord’ te klikken of deze website te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van functionele en analytische cookies.