Tekst (smal)

Vervoerplan 2024 deel 1: voor een bereikbare stad

Het Dagelijks Bestuur van de Vervoerregio Amsterdam heeft de Regioraad het Vervoerplan 2024-1 gestuurd. Dit vervoerplan is door GVB opgesteld in nauwe samenwerking met de Vervoerregio en gemeente Amsterdam. Ook belanghebbenden zijn geconsulteerd. Uitgangspunt is dat de hele stad bereikbaar blijft, en dat de voertuigen niet overvol zitten. Tegelijkertijd is er ook een personeelstekort dat niet op korte termijn is opgelost.

Foto van elektrische bus aan de oplader. Foto GVB

Frequentie- en kleine routewijzigingen

Het Vervoerplan 2024-1 bevat enkele frequentie- en kleinere routewijzigingen. De routes van tramlijnen 14 en 24 worden aangepast. Buslijnen 41, 43 en 65 worden ingekort zonder verder ingrijpende netwerkaanpassingen door te voeren. Metro 52 gaat vaker rijden. De overige lijnen van de metro’s blijven ongewijzigd.

Melanie van der Horst, voorzitter van de Vervoerregio: ‘Het is een complexe puzzel vanwege het personeelstekort. We hebben alles op alles gezet om de impact voor inwoners en reizigers zoveel mogelijk te beperken en we hebben gelukkig grote netwerkwijzigingen kunnen voorkomen. Ook hebben we ervoor gezorgd dat de prijzen komende jaar gelijk blijven.’  

Personeelstekort 

Reden voor de frequentie- en routewijzigingen in het Vervoerplan 2024-1 is het structurele personeelstekort en in mindere mate de reizigersaantallen, die nog niet op het niveau zijn van voor de covid-19 pandemie. Bij het ontwerp van het vervoerplan zijn de uitgangspunten gehanteerd dat heel de stad bereikbaar blijft, er geen ingrijpende netwerkwijzigingen komen en dat de negatieve impact voor reizigers zo klein mogelijk is. 

Vervoerplan deel 2

Het Vervoerplan 2024-1 is geldig van 8 december 2023 tot aan de zomerdienstregeling die op 21 juli 2024 start. In het najaar volgt het vervoerplan voor het tweede helft van 2024 (Vervoerplan 2024-2). De verwachting is dat daarin, met uitzondering van het feit dat de Uithoornlijn dan rijdt, geen grote wijzigingen komen ten opzichte van dit vervoerplan.

De Regioraadsleden zijn per brief geïnformeerd over het Vervoerplan 2024-1 en de totstandkoming van het Vervoerplan. De eerstvolgende Regioraad is op 31 oktober 2023. De brief valt hier te lezen.

Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,

Op onze website plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken, het gebruik te kunnen meten en onze website te kunnen verbeteren. Uit deze cookies zijn geen persoonlijke gegevens te herleiden, ze zijn volledig geanonimiseerd.

Wij bieden u de mogelijkheid om onze artikelen via de website te plaatsen op social media. Wanneer u hiervoor kiest, wordt u doorgeleid naar een andere partij. Op social media kunnen er andere instellingen en voorwaarden gelden. Stelt u zich hiervan op de hoogte.

Door op ‘Akkoord’ te klikken of deze website te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van functionele en analytische cookies.

Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,

Op onze website plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken, het gebruik te kunnen meten en onze website te kunnen verbeteren. Uit deze cookies zijn geen persoonlijke gegevens te herleiden, ze zijn volledig geanonimiseerd.

Wij bieden u de mogelijkheid om onze artikelen via de website te plaatsen op social media. Wanneer u hiervoor kiest, wordt u doorgeleid naar een andere partij. Op social media kunnen er andere instellingen en voorwaarden gelden. Stelt u zich hiervan op de hoogte.

Door op ‘Akkoord’ te klikken of deze website te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van functionele en analytische cookies.