Tekst (smal)

Voorlopig Ontwerp voor nieuw OV-knooppunt

Er is een belangrijke stap gezet voor de bouw van het nieuwe OV-knooppunt aan de kop van de Europaweg en Schipholweg. Het college van B&W van de gemeente Haarlem heeft het Voorlopig Ontwerp (VO) voor het nieuwe busstation vastgesteld.

Het Voorlopig Ontwerp laat zien hoe de plek er straks uit komt te zien. Het wordt een levendige en groene overstapplek op een gastvrij plein met 8 halteplekken en een ondergrondse fietsenstalling. Er komt ook een voetgangerspassage waardoor je makkelijk van de Slachthuisbuurt naar Schalkwijk en het nieuwe Spaarnepark loopt. Vanaf het knooppunt ben je straks snel in Amsterdam, Schiphol of in gemeenten in de buurt.

Het regionale OV-knooppunt wordt samen met station Haarlem en Haarlem Oostpoort één van de 3 belangrijke knooppunten in de stad. De gemeente Haarlem werkt bij de bouw samen met de provincie, buurtgemeenten en de Vervoerregio Amsterdam. Het Rijk gaf eerder al de grootste subsidie die Haarlem ooit ontving, om deze ontwikkeling mogelijk te maken. Zo willen de samenwerkingspartners Haarlem en de regio beter bereikbaar maken en houden.

Ontwerp van een perron van het nieuwe busstation Haarlem Zuid met een bus die aan komt rijden

Bereikbaar én leefbaar Haarlem

Wethouder Robbert Berkhout: “We bouwen hier niet alleen als Haarlem maar als hele regio letterlijk aan de toekomst. En dat is nodig ook, want er wonen en werken hier steeds meer mensen. Tot 2030 komen er alleen al in de omgeving van de Europaweg minstens 6.000 woningen bij. Dit nieuwe OV-knooppunt maakt het mogelijk om bussen en snelbussen te laten rijden, en zorgt er ook voor dat er geen extra bussen door de binnenstad rijden. Zo zorgen we samen dat de regio en de stad bereikbaar én leefbaar blijven.”
Gedeputeerde Jeroen Olthof van de Provincie Noord-Holland: “Een sterk netwerk van regionaal openbaar vervoer is nodig. Want alleen zo ontstaat er voor mensen die geen gebruik kunnen maken van eigen vervoer, of juist geen gebruik willen maken van de privéauto, een goed alternatief. Met de komst van het OV-knooppunt verbeteren overstapmogelijkheden de regio in, creëren we kortere reistijden en ontstaat er ruimte zodat meer mensen met het ov kunnen reizen. Dit OV-knooppunt is niet alleen een aanwinst voor de stad, maar ook voor de hele regio, van de Randstad tot aan de Noord-Hollandse kust.”

Reageren op de plannen

Vanaf eind oktober tot is het mogelijk voor bewoners om op de plannen te reageren. Haarlemmers kunnen dan ook meedenken over de naam die het knooppunt uiteindelijk moet krijgen.
Na de inspraak volgt een definitief ontwerp. De gemeenteraad stelt dit vervolgens naar verwachting begin 2026 vast. Het is de bedoeling dat de werkzaamheden starten in het najaar van 2026.

Ontwerp Station Haarlem Zuid onderdoorgang en fietsenstalling
De Vervoerregio speelt een actieve rol in het project OV-knooppunt Haarlem Nieuw Zuid. De Vervoerregio draagt geen geld bij, maar vindt het wel degelijk belangrijk dat dit OV-knooppunt succesvol wordt. Als Nieuw Zuid niet doorgaat, kan dat namelijk negatief uitpakken voor de plannen van de Vervoerregio om goed openbaar vervoer in de regio te ontwikkelen. Hoewel de invloed van de Vervoerregio beperkt is, is de betrokkenheid belangrijk vanwege de sterke link met de regionale mobiliteitsplannen.

Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,

Op onze website plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken, het gebruik te kunnen meten en onze website te kunnen verbeteren. Uit deze cookies zijn geen persoonlijke gegevens te herleiden, ze zijn volledig geanonimiseerd.

Wij bieden u de mogelijkheid om onze artikelen via de website te plaatsen op social media. Wanneer u hiervoor kiest, wordt u doorgeleid naar een andere partij. Op social media kunnen er andere instellingen en voorwaarden gelden. Stelt u zich hiervan op de hoogte.

Door op ‘Akkoord’ te klikken of deze website te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van functionele en analytische cookies.

Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,

Op onze website plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken, het gebruik te kunnen meten en onze website te kunnen verbeteren. Uit deze cookies zijn geen persoonlijke gegevens te herleiden, ze zijn volledig geanonimiseerd.

Wij bieden u de mogelijkheid om onze artikelen via de website te plaatsen op social media. Wanneer u hiervoor kiest, wordt u doorgeleid naar een andere partij. Op social media kunnen er andere instellingen en voorwaarden gelden. Stelt u zich hiervan op de hoogte.

Door op ‘Akkoord’ te klikken of deze website te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van functionele en analytische cookies.