Tekst (smal)

GVB start aanbesteding nieuwe trams

De Vervoerregio Amsterdam heeft GVB opdracht gegeven om een aanbesteding te starten voor de aanschaf van maximaal 78 nieuwe trams. De nieuwe trams zullen een deel van de huidige vloot vervangen, waarvan een aantal voertuigen binnen enkele jaren het einde van hun levensduur bereikt. Omdat de aanbesteding en het leveren van de nieuwe voertuigen meerdere jaren in beslag neemt, start GVB nu al met dit traject. De nieuwe 30 meterlange trams gaan in de binnenstad rijden en moeten rond 2032 in gebruik worden genomen. De trams gaan naar verwachting dertig jaar mee.

Foto van GVB 15G tram

Gerard Slegers, lid van het dagelijks bestuur van de Vervoerregio Amsterdam: “Door op tijd te starten met deze aanbesteding zorgen we ervoor dat GVB ook in de toekomst voldoende trams heeft om een betrouwbare dienstregeling te kunnen bieden.
We zetten in op comfortabele voertuigen voor zowel reizigers als bestuurders. Daarnaast vragen we extra aandacht voor de toegankelijkheid, veiligheid en duurzaamheid van het voertuig.”

 

Al in 2023 zijn de Vervoerregio en GVB gestart met de verkenning van deze nieuwe trambestelling. Dit gebeurt volgens de ‘Vlootstrategie Tram’, die eind 2022 door het dagelijks bestuur van de Vervoerregio is vastgesteld. Met deze strategie worden de trams van GVB gefaseerd vervangen, zodat GVB altijd over voldoende voertuigen beschikt en niet in één keer met een verouderde vloot komt te zitten. Door meerdere bestelmomenten in te plannen, kan beter worden ingespeeld op ontwikkelingen in de stad.

 

"We danken de regioraad voor het vertrouwen en het genomen besluit om deze investering mogelijk te maken. Want met deze aanbesteding zetten we een volgende stap in onze vlootstrategie, waarin we investeren in zowel de toekomst als het heden van het Amsterdamse tramvervoer. We zorgen voor vernieuwing door nieuwe, duurzame trams aan te schaffen, én we verlengen de levensduur van bestaande voertuigen met gericht onderhoud. Zo houden we onze vloot betrouwbaar, veilig en beschikbaar voor de stad. Tegelijkertijd kijken we vooruit: in de toekomst verkennen we ook andere mogelijkheden van innovatie, bijvoorbeeld door op beperkte schaal een proef te starten met autonoom rijden. Dit doen we juist om te onderzoeken hoe technologie het werk van trambestuurders kan ondersteunen, niet vervangen. De ervaring en inzet van onze bestuurders blijft onmisbaar", aldus Paul Carstens directeur Techniek van GVB.

 

De regioraad van de Vervoerregio reserveert € 391 miljoen voor de aanschaf van de nieuwe trams en alle bijbehorende investeringen. Daaronder vallen ook de aanschaf van reserveonderdelen, implementatiekosten, projectrisico’s en aanpassingen aan de werkplaatsen en stallingen. Naar verwachting rondt GVB de aanbesteding binnen anderhalf jaar af. In het eerste halfjaar van 2027 wordt duidelijk welke leverancier het voertuig mag gaan leveren en wat de exacte kosten zijn. Vervolgens neemt het dagelijks bestuur van de Vervoerregio een besluit over de definitieve aanschaf van de trams.

 

Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,

Op onze website plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken, het gebruik te kunnen meten en onze website te kunnen verbeteren. Uit deze cookies zijn geen persoonlijke gegevens te herleiden, ze zijn volledig geanonimiseerd.

Wij bieden u de mogelijkheid om onze artikelen via de website te plaatsen op social media. Wanneer u hiervoor kiest, wordt u doorgeleid naar een andere partij. Op social media kunnen er andere instellingen en voorwaarden gelden. Stelt u zich hiervan op de hoogte.

Door op ‘Akkoord’ te klikken of deze website te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van functionele en analytische cookies.

Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,

Op onze website plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken, het gebruik te kunnen meten en onze website te kunnen verbeteren. Uit deze cookies zijn geen persoonlijke gegevens te herleiden, ze zijn volledig geanonimiseerd.

Wij bieden u de mogelijkheid om onze artikelen via de website te plaatsen op social media. Wanneer u hiervoor kiest, wordt u doorgeleid naar een andere partij. Op social media kunnen er andere instellingen en voorwaarden gelden. Stelt u zich hiervan op de hoogte.

Door op ‘Akkoord’ te klikken of deze website te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van functionele en analytische cookies.