Tekst (smal)

Kijk mee achter de schermen: Groot onderhoud aan het metrospoor

Tussen metrostation Spaklerweg en station RAI wordt deze zomer hard gewerkt aan het spoor. In totaal wordt over een lengte van ruim 3 kilometer het spoor vernieuwd. Dat betekent: nieuwe dwarsliggers, nieuwe ballast onder het spoor en ook een nieuwe derde rail. Dat is de rail die zorgt voor de stroomvoorziening van de metro. Het is het grootste onderhoudsproject in de geschiedenis van GVB. Hoe wordt dit gedaan? We nemen jullie mee en nemen een kijkje achter de schermen. We spraken met Marc van Nassau, als projectmanager cluster baan- en spoorprojecten is hij namens GVB en de Vervoerregio verantwoordelijk voor dit grote onderhoudsproject.

Waarom is dit nodig?
“Het spoor is hier al 40 jaar oud en simpelweg aan vervanging toe,” vertelt Marc. “Daarom heeft GVB besloten om het hele stuk in één keer goed aan te pakken. Door de werkzaamheden in één keer te doen, in plaats van in kleine stukken, is het werk sneller klaar. En dat zorgt uiteindelijk voor minder hinder voor reizigers.”

Waarom nu?
‘’De werkzaamheden zijn begonnen in de zomervakantie. In de zomer zijn er minder reizigers,” zegt Marc. “Op de snelwegen zie je dat, maar ook in de metro. Daarom maken we gebruik van deze periode. Zo kunnen de werkzaamheden veilig en sneller worden uitgevoerd, terwijl de overlast beperkt blijft.”

Uitdagingen
Niet alleen de korte tijd waarin werkzaamheden uitgevoerd moeten worden vormt een uitdaging, ook de beperkte ruimte maakt het project extra ingewikkeld. Marc: “Bij GVB werk je eigenlijk op een postzegel. We hebben veel minder ruimte om de werkzaamheden uit te voeren dan bijvoobeeld ProRail, en we werken midden in bewoond gebied. Logistiek is dan ook extra belangrijk. 

Minder stof, minder overlast
Omdat er veel stof vrij kan komen bij het graven en zeven, nemen de bouwers extra maatregelen. Mario Pieper, projectmanager bij aannemer VolkerRail legt uit: “We maken alles eerst nat. Daardoor blijft het stof plakken aan de stenen en komt het niet in de lucht. Dat is beter voor omwonenden, het verkeer en natuurlijk ook voor onszelf.”



Oog voor natuur
Het project houdt ook rekening met de natuur. “Van tevoren is ecologisch onderzoek gedaan. Er is daarbij bijvoorbeeld een specifieke bloem gevonden in de bermen langs de sporen. Op plekken waar die bloemen staan, mogen we niet zomaar een inrit maken,” vertelt Marc. “Gelukkig bleek dat we daar geen belemmering hadden, dus we konden doorwerken.”
Ook op andere manieren wordt er aan duurzaamheid gedacht. Zo worden er nieuwe kunststof dwarsliggers geplaatst, in plaats van betonnen of houten exemplaren en wordt er kwartsvrije ballast gebruikt. “Dat is nog niet vaak gedaan op zo’n lange afstand,” zegt Marc. “Maar het is wel een stuk duurzamer.”

Bijzondere machines
Bij het werk wordt gebruik gemaakt van een indrukwekkende machine: de Kettinghor. Deze machine heeft een draaiende ketting die het oude steenslag onder het spoor omhoog haalt. Vervolgens gaat dat steenslag over grote zeven. “Alles wat nog goed is, gebruiken we opnieuw,” legt Marc uit. Wat niet goed meer is, gaat via een speciale trein naar een overslagplaats. Daar wordt het afval verder verwerkt.



Goede samenwerking
Marc geeft aan dat het belangrijk is dat een project van zo’n grote omvang echt gedragen wordt door de hele organisatie: “Het gaat niet alleen om het spoor, maar het raakt verschillende afdelingen binnen én buiten GVB. Goed samenwerken is daarbij van groot belang. Bijvoorbeeld met assetmanagement of het eilandbedrijf dat binnen GVB over elektra gaat. Er is natuurlijk ook een heel plan opgetuigd voor alternatief vervoer. Daarbij werken we ook nauw samen met NS. 

Bijzonder aan dit project is dat er een bouwteamconstructie is opgezet met aannemer VolkerRail. Volgens Mario Pieper, de projectmanager van VolkerRail, zorgt dit voor een optimale samenwerking met GVB. “Normaal krijg je als aannemer een kant-en-klaar plan. Nu hebben we samen met het GVB het ontwerp gemaakt. Dat werkt veel beter. Zo kun je gebruik maken van elkaars kennis.”

De werkzaamheden duren in totaal zes weken. De planning is om op 24 of 25 augustus klaar te zijn. Volgend jaar zomer volgt het spoor aan de andere kant.
Ben jij benieuwd naar ons bezoek aan dit bijzondere project? Bekijk dan hier de video waarin Marc ons rondleidt over het bouwterrein:




Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,

Op onze website plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken, het gebruik te kunnen meten en onze website te kunnen verbeteren. Uit deze cookies zijn geen persoonlijke gegevens te herleiden, ze zijn volledig geanonimiseerd.

Wij bieden u de mogelijkheid om onze artikelen via de website te plaatsen op social media. Wanneer u hiervoor kiest, wordt u doorgeleid naar een andere partij. Op social media kunnen er andere instellingen en voorwaarden gelden. Stelt u zich hiervan op de hoogte.

Door op ‘Akkoord’ te klikken of deze website te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van functionele en analytische cookies.

Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,

Op onze website plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken, het gebruik te kunnen meten en onze website te kunnen verbeteren. Uit deze cookies zijn geen persoonlijke gegevens te herleiden, ze zijn volledig geanonimiseerd.

Wij bieden u de mogelijkheid om onze artikelen via de website te plaatsen op social media. Wanneer u hiervoor kiest, wordt u doorgeleid naar een andere partij. Op social media kunnen er andere instellingen en voorwaarden gelden. Stelt u zich hiervan op de hoogte.

Door op ‘Akkoord’ te klikken of deze website te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van functionele en analytische cookies.