In de afgelopen drie jaar zijn 446 bushaltes en 62 tramhaltes verbeterd in de vervoerregio op het gebied van toegankelijkheid. Dit jaar zitten daar voor het eerst ook buurtbushaltes bij. Deze haltes werden verbeterd door de extra financiering vanuit de Vervoerregio Amsterdam. Meer reizigers met een beperking kunnen daardoor zelfstandig, comfortabel en veilig gebruikmaken van de bus en tram.
Melanie van der Horst, voorzitter Vervoerregio Amsterdam: “De afgelopen drie jaar hebben we tempo gemaakt met het verbeteren van de toegankelijkheid. Want iedereen moet met het ov kunnen reizen. Het is en blijft een uitdaging om het ov volledig toegankelijk te krijgen maar dat we zoveel haltes hebben kunnen verbeteren is fantastisch. En dat daar nu ook buurtbushaltes bijkomen, is top want ook daar valt veel winst te behalen op het gebied van toegankelijkheid.”
Om het ov in de regio steeds toegankelijker te krijgen heeft de Vervoerregio Amsterdam een deel van het geld vanuit het Rijk (geld uit Motie Bikker) gebruikt om versnelt haltes toegankelijker te maken: de zogeheten ‘versnellingsopgave’. Wegbeheerders, zoals gemeenten, konden afgelopen drie jaar tot 95% van de kosten voor het verbeteren van een halte vergoed krijgen vanuit de Vervoerregio. Daarmee werden gemeenten gestimuleerd om aan de slag te gaan met het verbeteren van bus en tramhaltes. De laatste haltes die via deze ‘versnellingsopgave’ opgepakt worden, worden verbeterd in 2026. Met alle verbeteringen is inmiddels 36% van de reizigersstromen via een volledig toegankelijke halte te bereiken.
De haltes uit de versnellingsopgave zijn met kleine ingrepen toegankelijker gemaakt. Denk hierbij aan verhoogde perrons, blindengeleidelijnen, betere verlichting en extra fietsparkeerplekken. Soms werd daardoor een halte helemaal toegankelijk, andere keren werd de halte voor een groep reizigers toegankelijk, zoals reizigers met een visuele beperking. Daarnaast werd met het geld vanuit het Rijk informatie geactualiseerd in de database waarin haltetoegankelijkheid wordt bijgehouden. Zo komt steeds duidelijker in kaart welke haltes voor welke reizigers toegankelijk zijn, en welke haltes nog aanpassingen vereisen.
Voorheen vielen de buurtbus haltes buiten de versnellingsopgave. Deze liggen vaak in dorpen en buitengebieden in de regio. Nu krijgen ook deze haltes een kwaliteitsimpuls. Zo wordt in Schardam de buurtbushalte verplaatst om de camping beter te bedienen en daar meteen een goed passende bushalte te maken. Het laat zien dat ook op smalle dorpswegen creatieve oplossingen mogelijk zijn.