Het college van B&W van Zaanstad stelt aan de gemeenteraad voor om het voorlopige voorkeurstracé vast te stellen voor de hoogwaardige ov-verbinding tussen Zaandam en Amsterdam-Noord, de zogenaamde HOV ZaanIJ verbinding. De regio tussen Zaanstad en Amsterdam-Noord groeit snel. Nieuwe woningen, meer bedrijvigheid en dagelijks toenemend verkeer vragen om een sterker en toekomstbestendig OV-netwerk. Daarom werken gemeenten Amsterdam en Zaanstad, provincie Noord-Holland en de Vervoerregio Amsterdam samen aan de ontwikkeling van een nieuwe hoogwaardige OV-verbinding op de ZaanIJ-corridor. De betrokken gemeenteraden worden binnenkort geïnformeerd over de resultaten van fase A. Voor Zaanstad geldt dat de gemeenteraad zich hierover nog moet uitspreken.
Een kansrijke oplossing voor een toekomstbestendig OV-netwerk is de MetroBus ZaanIJ: een elektrische, comfortabele bus met de betrouwbaarheid en frequentie van een metro. De MetroBus rijdt grotendeels over vrije busbanen, met ruime haltes en prioriteit bij verkeerslichten. De partners hebben deze vorm van hoogwaardig openbaar vervoer als voorkeursrichting uitgewerkt, om de groei van de regio op te vangen en de bereikbaarheid te verbeteren.
“De MetroBus ZaanIJ is een belangrijke stap om de bereikbaarheid tussen Zaanstad en Amsterdam-Noord duurzaam te verbeteren,” zegt Marja Ruigrok, vicevoorzitter van de Vervoerregio Amsterdam. “We onderzoeken samen hoe we met snel, betrouwbaar en comfortabel openbaar vervoer kunnen inspelen op de groei van de regio. Het is mooi om te zien dat we als regio de handen ineenslaan voor een toekomstbestendig mobiliteitsnetwerk.”
Wethouder Mobiliteit gemeente Zaanstad Gerard Slegers: “Om in de toekomst ook goed bereikbaar te blijven, investeren we samen met de partners in een snelle OV-verbinding tussen Zaandam en Amsterdam-Noord.”
Van fase A naar fase B
In fase A is onderzocht hoe het tracé van de MetroBus ZaanIJ kan worden ingepast in de bestaande omgeving. Daarbij zijn verschillende routes, haltes, technische mogelijkheden en effecten op de omgeving verkend. De resultaten uit fase A vormen de basis voor fase B, waarin de plannen verder worden onderzocht, onderbouwd en getoetst. In deze volgende fase wordt ook gewerkt aan een milieueffectrapportage (MER) en aan de verdere uitwerking van de ruimtelijke inpassing, in samenhang met andere ontwikkelingen en projecten langs de route.
Participatie en betrokkenheid
De komende periode wordt fase B voorbereid. In de loop van 2026 worden bewoners, ondernemers en andere belanghebbenden betrokken via gesprekken, online informatie en lokale communicatie. De participatie richt zich op de inpassing van de route, haltes en openbare ruimte. De participatie gaat niet over de keuze voor het systeem (de MetroBus) en niet over de route zelf; deze keuzes zijn eerder bestuurlijk als voorkeursrichting vastgesteld en worden in fase B verder onderzocht en onderbouwd.
Samenwerking
Het project HOV ZaanIJ is onderdeel van het programma Samen Bouwen aan Bereikbaarheid, waarin Rijk en regio samenwerken aan duurzame mobiliteit in en rond de metropoolregio Amsterdam. De studie wordt uitgevoerd door de Vervoerregio Amsterdam, in samenwerking met de gemeenten Amsterdam en Zaanstad en de provincie Noord-Holland.
Vervolg
Met het afronden van fase A ligt er een stevige basis voor de verdere uitwerking van de plannen. De komende periode worden de resultaten bestuurlijk besproken. De gemeente Zaanstad legt de stukken binnenkort voor aan de gemeenteraad.Meer informatie over de planning en de volgende stappen is te vinden op vervoerregio.nl.