De aanleiding voor deze subsidie is beschreven in de doelstellingen van het Regionaal Verkeer en Vervoersplan (RVVP). De bijdrage voor kleine infrastructuurprojecten richt zich op het verbeteren van de regionale bereikbaarheid door het verbeteren van de vastgestelde regionale netwerken. Het gaat om de netwerken voor de auto, het openbaar vervoer en de fiets, maar ook om de verknoping tussen deze drie netwerken. Denk daarbij aan de aanleg van opstelvakken voor bussen, fietspaden, busstations, vrije trambanen en het toegankelijk maken van bus- en tramhaltes en fietsenstallingen nabij OV-knooppunten.
Voor de tweede stap (promotie naar de realisatiefase), is in elk geval een vastgesteld Definitief Ontwerp en de bijbehorende (directie-)raming vereist. Als het project al in de besteksfase verkeert of al is aanbesteed, dan moet het volledige bestek inclusief directieraming en bestek inclusief inschrijfstaat worden ingediend. Deze laatste stap gaat samen met afgifte van een subsidiebeschikking.
De maximum subsidiebijdrage wordt bepaald aan de hand van een financieel-technische toetsing van een functioneel en duurzaam ontwerp. Per projectcategorie verschillen de subsidiepercentages.
Voor fietsprojecten liggen de percentages tussen de 30%en 70% procent. Voor wegprojecten 50% en voor openbaar vervoer projecten 95%.
Voor een aantal standaard infrastructurele maatregelen zijn normbedragen vastgesteld, zodat vooraf al bekend is wat de mogelijke omvang van de subsidiebijdrage is. Normbedragen zijn er voor fietspaden, fietsstroken, rotondes, fietsenstallingen en toegankelijke bushaltes, maar ook voor infrastructuurprojecten op het gebied van verkeersveiligheid.
Vragen over de subsidieaanvragen die u bij de Vervoerregio Amsterdam kunt indienen kunt u mailen naar BureauProjectFinanciering@vervoerregio.nl. U krijgt dan zo spoedig mogelijk een reactie.