Banner met afbeeldingen
  • Banner Infrastructuur projecten Klein (BDU)
Tekst (1 kolom, smal)

Subsies Kleinere Infrastructuurprojecten (BDU)

De Vervoerregio Amsterdam heeft jaarlijks vanuit het budget Brede Doeluitkering een budget beschikbaar voor investeringen in kleine infrastructuurprojecten binnen de grenzen van het Vervoerregiogebied. Het gaat om projecten op het gebied van de weg, openbaar vervoer en fiets waarvan de aanlegkosten minder dan €5 miljoen bedragen.


Tekst (2 kolommen)

Voorbeelden subsidieprojecten

De aanleiding voor deze subsidie is beschreven in de doelstellingen van het Regionaal Verkeer en Vervoersplan (RVVP). De bijdrage voor kleine infrastructuurprojecten richt zich op het verbeteren van de regionale bereikbaarheid door het verbeteren van de vastgestelde regionale netwerken. Het gaat om de netwerken voor de auto, het openbaar vervoer en de fiets, maar ook om de verknoping tussen deze drie netwerken. Denk daarbij aan de aanleg van opstelvakken voor bussen, fietspaden, busstations, vrije trambanen en het toegankelijk maken van bus- en tramhaltes en fietsenstallingen nabij OV-knooppunten.

Aandachtspunten bij het aanvragen van subsidie

  • Een project komt voor subsidie in aanmerking als het probleem of project past in het beleidskader RVVP of is opgenomen in het Uitvoeringsprogramma RVVP.
  • De procedure gaat uit van twee stappen: de opname in de planuitwerkingsfase en de realisatiefase. Met de opname in de planuitwerkingsfase is er sprake van een erkenning van de nut en noodzaak van het project.
  • Het gebruik van de standaard aanvraagformulieren voor deze projecten is verplicht en wordt eventueel ondersteund met bijlagen, zoals een variantenstudie, ontwerp, kostenraming
  • Vroegtijdig ambtelijk overleg over concept aanvragen levert winst op in de noodzakelijke procedures en meer kwaliteit van de aanvraag en een beter project.
  • Een aanvraag kan op elk moment ingediend worden, binnen 3 maanden neemt de Vervoerregio een bestuurlijk besluit (verspreid).

Werkwijze

Om in aanmerking te komen voor een subsidie moet er altijd een formele aanvraag zijn. Die bestaat uit een bestuurlijke brief, met in de bijlage het aanvraagformulier. Voor de eerste stap (promotie naar de planuitwerkingsfase) is projectinformatie op Voorlopig Ontwerp niveau vereist. Dat houdt in: de probleemanalyse qua bereikbaarheid, de verschillende oplossingsrichtingen, de bijbehorende afwegingen en de voorkeursvariant, inclusief een gespecificeerde kostenraming (vergelijkbaar met de SSK-methode).

Voor de tweede stap (promotie naar de realisatiefase), is in elk geval een vastgesteld Definitief Ontwerp en de bijbehorende (directie-)raming vereist. Als het project al in de besteksfase verkeert of al is aanbesteed, dan moet het volledige bestek inclusief directieraming en bestek inclusief inschrijfstaat worden ingediend. Deze laatste stap gaat samen met afgifte van een subsidiebeschikking.

Subsidiepercentages

De maximum subsidiebijdrage wordt bepaald aan de hand van een financieel-technische toetsing van een functioneel en duurzaam ontwerp. Per projectcategorie verschillen de subsidiepercentages.
Voor fietsprojecten liggen de percentages tussen de 30%en 70% procent. Voor wegprojecten 50% en voor openbaar vervoer projecten 95%.
Voor een aantal standaard infrastructurele maatregelen zijn normbedragen vastgesteld, zodat vooraf al bekend is wat de mogelijke omvang van de subsidiebijdrage is. Normbedragen zijn er voor fietspaden, fietsstroken, rotondes, fietsenstallingen en toegankelijke bushaltes, maar ook voor infrastructuurprojecten op het gebied van verkeersveiligheid.

Contact:

Vragen over de subsidieaanvragen die u bij de Vervoerregio Amsterdam kunt indienen kunt u mailen naar BureauProjectFinanciering@vervoerregio.nl. U krijgt dan zo spoedig mogelijk een reactie.

Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,

Op onze website plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken, het gebruik te kunnen meten en onze website te kunnen verbeteren. Uit deze cookies zijn geen persoonlijke gegevens te herleiden, ze zijn volledig geanonimiseerd.

Wij bieden u de mogelijkheid om onze artikelen via de website te plaatsen op social media. Wanneer u hiervoor kiest, wordt u doorgeleid naar een andere partij. Op social media kunnen er andere instellingen en voorwaarden gelden. Stelt u zich hiervan op de hoogte.

Door op ‘Akkoord’ te klikken of deze website te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van functionele en analytische cookies.

Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,

Op onze website plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken, het gebruik te kunnen meten en onze website te kunnen verbeteren. Uit deze cookies zijn geen persoonlijke gegevens te herleiden, ze zijn volledig geanonimiseerd.

Wij bieden u de mogelijkheid om onze artikelen via de website te plaatsen op social media. Wanneer u hiervoor kiest, wordt u doorgeleid naar een andere partij. Op social media kunnen er andere instellingen en voorwaarden gelden. Stelt u zich hiervan op de hoogte.

Door op ‘Akkoord’ te klikken of deze website te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van functionele en analytische cookies.