De genoemde partijen zijn op grond van de Wet Gelijke Behandeling verplicht om reisinformatie voor iedereen beschikbaar te stellen, ook voor mensen met een mobiliteitsbeperking. De wegbeheerders houden de gegevens actueel. Inmiddels zijn met subsidie van de Vervoerregio in alle gemeenten panelen bij haltes geplaatst met daarop de actuele reisinformatie. Oude panelen worden vervangen door de nieuwste generatie van displays.
In het project 'Nationale data openbaar vervoer (NDOV)' geven Vervoerregio, wegbeheerders en OV-bedrijven de reisinformatie nu ook vrij om te gebruikt te worden door website- en app-bouwers. Om dat mogelijk te maken, levert vervoerbedrijven en wegbeheerders de reisinformatie eerst aan bij de loketten www.ndovloket.nl en www.9292opendata.org, die ze op hun beurt beschikbaar stellen aan de website- en appbouwers. Doel is dat OV-reizigers via meerdere digitale kanalen actuele reisinformatie kan vinden: op de digitale displays bij de haltes, op websites, en in app’s.
De grote uitdaging hierbij is de betrouwbaarheid van de digitale reisinformatie. Daarom wordt de reisinformatie – van bussen, trams, metro’s en ferry’s –
gebundeld en via open standaarden doorgegeven aan de partijen die de reizigers informeren. Vervoerregio Amsterdam werkt hiervoor samen met bijna alle vervoerregio’s en provincies.
De reisinformatie geldt als ‘open data’: de data zijn voor iedere afnemer naar eigen inzicht vrij te gebruiken. Dankzij de open data is het nu voor iedereen mogelijk om analyses te maken van het openbaar vervoer. De Vervoerregio heeft hiertoe in 2012 besloten. Sinds 2016 zijn de gegevens van al het openbaar vervoer in Nederland als open data beschikbaar. Er zijn plannen om voor feedback koppelingen te maken met apps als BuitenBeter en VerbeterDeBuurt.