Er zijn vier aanleidingen om de komende tien jaar te investeren in het regionale OV:
Bij het vaststellen van de investeringsagenda in 2013 reisden er al meer dan 130.000 mensen dagelijks met het OV van en naar Amsterdam. Dat is 43% van het totaal aantal dagelijkse verplaatsingen in de regio. Naar verwachting blijft de regio groeien en daarmee groeit ook het aantal verplaatsingen. Als deze groei niet deels door het OV kan worden opgevangen, leidt dat tot problemen op het regionale en lokale wegennet: meer files en hogere parkeerdruk. Investeren in het OV is dus ook van belang om de doorstroming voor de auto te verbeteren.
Door (Rijks) bezuinigingen op het openbaar vervoer is er minder geld beschikbaar. Dit is een van de redenen waarom de Vervoerregio gekozen heeft voor trajecten die haalbaar zijn en het hoogste rendement opleveren.
Het motto van de Investeringsagenda OV is dan ook: ‘Middels gerichte investeringen meer reizigers met een betere kwaliteit vervoeren, tegen minder kosten’, kortweg: ‘Meer voor Minder’.
In 2025 is het huidige OV-netwerk verder ontwikkeld tot een grofmazig netwerk van trajecten in stad en streek.
Doel is: kortere reistijd en grotere betrouwbaarheid van het OV.
De OV-verbeteringen vergen een investering van 590 miljoen euro. Dit bedrag komt bovenop autonome investeringen in het OV en in projecten zoals de OV-terminal op de Zuidas, de Amstelveenlijn, OV-knoop Schiphol/ Noord en diverse kleinere OV-maatregelen (samen 580 miljoen euro).
De maatregelen zijn verdeeld in de volgende typen:
De Investeringsagenda OV is op 10 december 2013 door de Regioraad vastgesteld. In 2015 is gestart met het aanpakken van de trajecten. Tien nieuwe trajecten werden in 2017 op haalbaarheid onderzocht. De verschillende maatregelen worden tot en met 2023 door de hele stad en in de regio uitgevoerd.
In de rapportages voor de tweede tranche stad (Amsterdam) en het nieuwe subprogramma metro staan projecten opgenomen in de initiatieffase. Er staat beschreven hoe de projectideeën tot stand zijn gekomen en wat de projecten inhouden. Besluitvorming over de rapportages vindt naar verwachting plaats in december 2018 door de Regioraad.
Kijk voor meer informatie over de projectend die door de gemeente Amsterdam worden uitgewerkt op de pagina's van de gemeente Amsterdam.